Emoțiile – dușmanul dietei

  • 5 mins read

Atunci când vorbim despre diete și slăbit, majoritatea ne gândim la cum să mâncăm mai puțin și să facem mai multe exerciții fizice. Însă rezultatele din psihologie ne sugerează să fim atenți la rolul emoțiilor noastre pentru a avea succes.

Cea mai frecventă și puternică „barieră” atunci când vorbim despre slăbire sau menținere a greutății este „mâncatul emoțional” (sau „mâncatul pe fond de stres”, mâncăm atunci când suntem suparăți, neliniștiți, îngrijorați, stresați etc.). Am putea spune că soluția este să începem o dietă într-un moment de „liniște” din viață noastră, când suntem mulțumiți de viață noastră, când nu avem probleme nici în viața personală, nici în cea academică sau profesională și avem timp și energie să ne concentrăm asupra alimentației. Însă putem face asta? Putem să ne izolăm într-un glob magic care să ne păzească și să ne apere de toate problemele din viața de zi cu zi? Există un astfel de glob magic?

„Nu pot ține dieta când sunt stresat/ă”, „Trebuie să mănânc asta. Nu mă pot abține”,  „Dieta e prea complicată”

Nu e ușor să slăbim și să ne menținem greutatea. Deja ne-am obișnuit și știm că problemele de greutate sunt cauzate de o combinație a factorilor biologici, emoționali, comportamentali și de mediu. Până acum eram atenți în special la factorii comportamentali (ce mâncăm, cât mâncăm, cate exerciții fizice facem, cum să ne schimbăm stilul de viață etc.) și la cei de mediu (rearanjăm bucătăria, schimbăm vesela, ne alegem cu grijă evenimentele sociale la care participăm, evităm situațiile „periculoase” pentru dieta noastră). Dar cum facem față sentimentelor de descurajare atunci când nu reușim să slăbim, sentimentelor de deprivare și de copleșire cauzate de dietă sau „stresului” cauzat de alte probleme din viață care ne afectează alimentația? Cum facem față gândurilor supărătoare care ne împiedică să continuăm programul dietei? Aceste emoții, sentimente și gânduri fac dificil atât procesul de slăbire, cât și cel de menținere a greutății.

Mai mult de 1300 de psihologi au răspuns unui studiu referitor la modul în care au gestionat, împreună cu pacienții și clienții lor, provocările cauzate de greutatea corporală și de slăbit. În general, tehnicile de auto-control al comportamentelor și emoțiilor referitoare la alimentație sunt un factor cheie în lupta cu kilogramele. Strategiile folosite cel mai des de către psihologi sunt înțelegerea și gestionarea comportamentelor și emoțiilor relaționate cu menținerea greutății (în 44% dintre cazuri), realizarea unui program alimentar și al exercițiilor fizice (în 43% dintre cazuri), strategii de alegere a alimentelor potrivite în general (în 28% dintre cazuri). (Sursa: American Psychological Association)

Astfel, cea mai bună metodă de a slăbi ar trebui să integreze strategii de control emoțional și comportamental împreună cu un stil de viață care implică un regim alimentar sănătos și exerciții fizice. Psihologul poate ajuta în dietă la identificarea piedicilor, barierelor emoționale și la învățarea și adoptarea unor strategii și abilități de rezolvare a acestor probleme.

Psiholog Ana Moldovan

Leave a Reply