Ce este anxietatea socială?

  • 6 mins read

Aproape toată lumea devine puțin neliniștită sau jenată în fața altor oameni din când în când, deși unii dintre noi suntem mai timizi decât alții. Uneori, însă, această neliniște poate fi atât de intensă, încât ne oprește de la a face lucrurile de care ne bucurăm și care ne fac plăcere, sau începe să ne creeze probleme în viața de zi cu zi. Dacă acest lucru iți sună familiar, acest articol te poate ajuta să iți faci o idee despre ce e anxietatea socială.

Termenul de „anxietate socială” e folosit pentru a descrie sentimente de neliniște și teamă care apar ca răspuns la situațiile sociale. Chiar și persoanele cele mai încrezătoare pot fi puțin neliniștite înaintea unei prezentări sau când întâlnesc persoane necunoscute. Însă în anxietatea socială, această neliniște poate fi atât de copleșitoare, încât simți că e prea greu să îi faci față. De multe ori, această anxietate poate fi copleșitoare atunci când doar ne gândim la situațiile de acest tip sau ne amintim un eveniment anterior. Uneori, pentru aceste sentimente mai e folosit și termenul de „fobie socială”.

Poți să te simți foarte neliniștit sau simți disconfort fie doar în anumite situații, cum ar fi să prezinți ceva unui grup de persoane, fie în cele mai multe situații care implică, în general, și alte persoane.

Te simți neliniștit, anxios în oricare dintre următoarele situații?

  • Când ești în centrul atenției

  • Când întâlnești persoane noi

  • Când vorbești cu o autoritate (o persoană care are o anumită autoritate față de tine)

  • Când susții o prezentare sau vorbești în fața unui grup de persoane

  • Când ești la o petrecere sau la o reuniune

  • Când alte persoane te văd și se uită la tine în momentul în care tu faci ceva, cum ar fi să iți semnezi numele, mănânci, bei, vorbești

Aceste situații provoacă frecvent disconfort și neliniște pentru cei care au anxietate socială. Oricare ar fi situația în care te simți neliniștit, există o serie de simptome pe care le poți simți ca răspuns la situații sociale.

Gânduri

Iți faci multe griji referitoare la ce cred ceilalți sau că ai putea să faci ceva jenant în fața celorlalți? Poate că iți dorești cu adevărat ca ceilalți să te placă și ești îngrijorat de faptul că ai putea să „strici totul”. S-ar putea să te concentrezi pe reacțiile celor din jurul tău, întrebându-te cum arăți sau ce cred ei despre tine. Persoanele cu anxietate socială sunt adesea foarte preocupate de faptul că ceilalți ar putea să gândească într-un mod negativ despre ei și sunt deosebit de îngrijorate cu privire la situațiile în care pot fi evaluate, criticate sau jenate.

Simptome fizice

Când te afli sau te gândești la o situație socială e posibil să apară o serie de reacții fizice. Se poate întâmplă ca, într-o zi, când ești la serviciu să te roage șeful tău să participi la o ședință sau întâlnire cu niște clienți noi. Neliniștea ta crește și, dintr-o dată, devii foarte agitat: începe să iți fie tot mai cald, respirația ta devine neregulată și greu de controlat, inima iți bate mai repede, te simți amețit și simți nevoia să închizi ochii pentru a te putea liniști și controla. Cele mai frecvente reacții fizice în anxietatea socială sunt următoarele:

  • Palpitații, inima bate mai tare, parcă „sare din piept”

  • Transpirație

  • Tremur și agitație

  • Senzație de sufocare

  • Respirație sacadată, greu de controlat

  • Durere sau presiune la nivelul pieptului

  • Greață

  • Amețeală sau senzație de leșin

  • Frisoane sau bufeuri, valuri de căldură

  • Amorțeală sau furnicături

  • Îmbujorare

  • Gura și gâtul sunt uscate

Evitare

E posibil să fi existat câteva situații sociale în care ai dorit să te ascunzi de toată lumea. Ca și consecință, e posibil să fi evitat aceste tipuri de situații din dorința e a scăpa de ele sau să fi simțit o senzație intensă de neliniște și teamă în cele pe care nu le-ai putut evita.

Pentru foarte multe persoane aceste simptome și senzații sunt prezente și le afectează viața de zi cu zi. De cele mai multe ori, persoanele care vin în cabinetul  psihologic pentru a rezolva această anxietate socială sunt cele care au o activitate sau un serviciu care implică multe astfel de situații sociale (întâlniri, ședințe, prezentări de proiecte, prezentarea unor produse etc.). Există însă multe cazuri în care o persoană apelează la psiholog pentru alte probleme și își dă seama, împreună cu psihologul, că anxietatea lor socială îi afectează mai mult decât credeau atât în viață profesională, cât și în cea personală (spre exemplu, întâlnirile de familie, întâlniri cu prietenii, petreceri, evenimente importante din viață – logodnă, nuntă, botez etc.).

Psiholog Ana Moldovan

Leave a Reply