Ce este insomnia?

• 5 mins read

Insomnia afectează aproximativ 30% din populația totală a lumii, un procent de 10% suferind de o formă cronică a acesteia. Din păcate, însă, puțini sunt cei care știu că ea se tratează prin psihoterapie, mulți dintre ei refuzând să apeleze la ajutorul unui psihoterapeut pentru a rezolva această problemă.

Insomnia, în sine, este un simptom, și nu o boală sau un diagnostic de sine stătător. Prin definiție, aceasta reprezintă dificultatea de a adormi sau a de a păstra starea de somn însă, de multe ori, ea este o consecință a unei probleme de ordin psihologic sau fiziologic.

Semnele și simptomele insomniei

Semnele insomniei, care apar în timpul nopții, sunt:

• Incapacitatea de a adormi, în ciuda oboselii fizice

• Dificultatea de a păstra starea de somn pe parcursul nopții, existând un număr de treziri repetate

• Trezirea mult mai devreme față de momentul când aceasta ar fi trebuit să se întâmple

Pe lângă incapacitatea de a adormi, majoritatea oamenilor care suferă de insomnie se confruntă cu probleme specifice ei și în timpul stării de veghe, având în vedere faptul că nu reușesc să se odihnească suficient. Printre simptomele din timpul stării de veghe se numără și:

• Irascibilitate și lipsa de răbdare în interacțiunile sociale

• Scăderea capacităților cognitive, precum memoria, atenția sau concentrarea

• Oboseală și randament scăzut în activitățile de la serviciu și cele de învățare

Care sunt cauzele insomniei?

Cauzele insomniei sunt foarte variate. De cele mai multe ori, aceasta este un indicator pentru depresie, dar și un semn al dereglării ritmului circadian. De asemenea, există un număr de boli fizice care pot avea acest simptom. Alte cauze pentru apariția unor astfel de dereglări ale somnului pot implica medicamente care să aibă acest efect advers, consumul exagerat de cofeină sau nicotină, un mediu nepotrivit pentru desfășurarea odihnei sau alte tulburări de somn, așa cum este teroarea nocturnă, somnambulismul sau apneea.

Tipuri de insomnie și diagnosticarea acesteia

Există două tipuri de insomnie – primară și secundară. Prima dintre acestea constă în dificultatea de a adormi sau de a avea un somn odihnitor pentru o perioadă mai lungă de patru săptămâni, cu condiția că ea să fie direct legată de alte afecțiuni psihologice. Insomnia secundară, însă, este o consecință a unor condiții fizice sau psihologice care interferează cu buna desfășurarea a somnului.

Diagnosticarea insomniei se face printr-o vizită la psiholog, care va încerca să determine tipul acesteia și cauzele care au condus la apariția ei. În urma ședinței de evaluare, psihologul va încerca să trateze nu doar acest simptom, ci și problema care a cauzat-o.

Cum se tratează insomnia?

În funcție de motivul pentru care a apărut, insomnia se tratează prin ajustarea unei combinații intre tratamentul psihologic și cel medical, pentru fiecare persoană în parte. În ședințele de psihoterapie se urmărește adoptarea unor strategii prin care să se dezvolte o igienă a somnului și identificarea și tratarea cauzelor care au condus la dezvoltarea insomniei, dar și prevenirea apariției ei pe viitor.

Spre deosebire de tratamentul medicamentos care este, în general, administrat de către psihiatru, s-a arătat că rezultatele obținute prin psihoterapie (făcută de către un psiholog), în tratarea insomniei, au efecte de mai lungă durată, fiind recomandate ca o primă metodă de combatere. Strategiile psihologului implică terapii cognitiv – comportamentale, controlul stimulilor și alte metode menite a aduce un rezultat pozitiv și a îmbunătăți calitatea vieții celui care suferă de insomnie.

Psiholog Ana Moldovan